Lords of Dogtown

Typ: Dramafilm
Längd: Ca. 1h. 46 min.
Släppt: 2005 (Sverige) 
Betyg: (1) (2) (3) (4)

Jay Adams, Stacy Peralta och, sist men inte minst, Tony Alva.

Aldrig hört talas om dem? Då kanske det är på tiden att du gör det?!

Det var nämligen de här tre grabbarna ifrån Venice Beach, Kalifornien, som var de stora stjärnorna under skateboardhysterin på 1970 - talet. Det var även dessa som kom på att en tom pool blir en utmärkt skateboardramp.

Filmen har en typisk klang av "allting ordnar sig i slutet", vilket det också gör, och är på så sätt precis som alla andra Hollywoodfilmer. Den innehåller kärlek, skratt, gråt, vänskap, fiendskap och så klart snygga skådespelare så som Johnny Knoxville och Heath Ledger. Men trots detta så känns det ändå som om den är speciell. Fast jag vet inte om detta beror på mig själv och mitt intresse för skateboarding, eller om det verkligen är så att filmen är speciell. Hur som helst så spritter det i kroppen på något vis när man hör låtar så som Jimi Hendrix's Voodoo Child och Deep Purples Space Truckin' spelas i bakgrunden, samtidigt som man förstår att Peralta, Adams och Alva verkligen fanns på riktigt och var världskändisar när ens egen pappa från Värnamo i Småland pekar på Tv:n och säger att "han själv hade en Alva - skateboard, fast röd".

// Sarah Strandberg



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0